Технически университет – софия
машиностроителен
факултет,
катедра “прецизна
техника и
уредостроене”
Лабораторни упражнения по “Метрология и измервателна техника”
УПРАЖНЕНИЕ № 4
ИЗМЕРВАНЕ
НА
ПАРАМЕТРИТЕ
НА РЕЗБИ
2
учебни часа
– 7-ма седмица
След
изучаване на
темата
студентите
трябва:
Да
знаят основните
геометрични
параметри,
които
характеризират
профила на
стандартните
метрични
резби.
Да
познават
влиянието,
което
оказват
отклоненията
(грешките)
на
основните
параметри
на профила (грешка
на стъпката,
на ъгъла на
профила и т.н.)
върху
възможността
за
сглобяване
на резбата.
Да
знаят
принципа, по
който се
компенсира
това
влияние чрез
въвеждане
на
диаметрални
корекции и
формиране
на
приведения
среден
диаметър на
резбата –
комплексен
параметър,
който
характеризира
представителния
размер на
резбата.
Да
знаят
принципа на
действие на
резбовия
микрометър,
да могат да
го
настройват
и измерват с
него.
Да
познават
метода за
косвено
измерване
на средния
диаметър на
резбата
чрез трите
жички и да
могат
практически
да направят
измерването
и да
изчислят
средния
диаметър.
Да
знаят и да
могат да
направят
основните
настройки на
инструменталния
микроскоп
за
измерване
на резбови
детайл и
да отчитат
по скалите
на
микроскопа.
Да
могат да
измерят с
инструменталния
микроскоп
външния
и вътрешния
диаметър на
резбата,
стъпката,
вкл.
натрупаната
грешка на
стъпката, и
ъгъла на
профила.
Да
могат да
изчислят (по
зададени
формули)
приведения
среден
диаметър на
резбата и да
направят
заключение
за
годността
на резбата.
Да
имат
информация
за основните
източници
на грешки
при
съответното
измерване и
да могат,
макар и
ориентировъчно,
да направят
оценка на
точността
на
получения
резултат.
Да
знаят и
мотивирано
да могат да
прилагат
процедурата
при
измерване
на детайли (особено
тези с
висока
точност)
като:
·
почистване
и подготовка
на детайла и
инструментите,
·
организация
и поддържане
на работното
място,
·
настройване
на
инструментите
и провеждане
на
измерването,
·
обработка
и
документиране
на
резултатите,
·
поддържане
и
съхраняване
на
инструментите
и детайлите.
Желателно
е в рамките
на
упражнението
студентите
да се
запознаят с
други
подобни ИС
от
каталозите,
които са на
разположение.
Упражнението се прави без да е четена лекция.