РАЗШИРЕНО УЧЕБНО СЪДЪРЖАНИЕ



    Учебното съдържание, предвидено в учебната програма, се разпределя в различните форми на учебния процес – лекции, лабораторни упражнения, и самостоятелна подготовка, Така, част от въпросите се разглеждат само в лекция или в упражнение, а някои въпроси са оставени за самоподготовка.
    С цел улесняване на студентите при подготовката им за изпита, в разширения списък на учебните теми, даден по-долу, учебното съдържание на дисциплината е представено заедно с източника (лекция, упражнение, литература), в който съответната тема е представена най-добре. Номерата в скоби показват номера на източника от списъка, даден по-долу.
    Изпитните въпроси, които се включват в индивидуалните изпитни задания за всеки студент, представляват част или комбинация от части от тези теми.
Структурата на изпитните теми и примерното им съдържание са дадени в
“УКАЗАНИЯ ЗА НАЧИНА НА ПРОВЕЖДАНЕНА ИЗПИТА ПО МЕНИДЖМЪНТ НА
КАЧЕСТВОТО ЗА СТУДЕНТИТЕ ОТ СФ”


РАЗШИРЕН СПИСЪК НА УЧЕБНИТЕ ТЕМИ



1. Основи на управлението на качеството [1,2,3]
Въведение. Съвременната пазарна среда и роля на качеството за успеха на фирмата (doc | pdf ) файл. Основни определения. Продукт. Услуга. Организация. Качество. Тълкуване на определенията. Присъщи характеристики на качеството. Дейности, свързани с качеството. Верига на качеството. Нива на качеството.
Развитие и характеристика на подходите за управление на качеството. Стандарти за качество. Съвременни концепции. Философия и цели. Японският метод. Човешкият фактор. Тотално управление на качеството TQM. ( Принципи за управление на качеството, doc | (EN) ).
Политика по качеството. Цели по качеството. Функции и елементи на управлението на качеството. Планиране на качеството.

2. Контрол на качеството [1,2,4]
Същност, място и задачи на контрола. Видове контрол. Методи за контрол на качеството. Алгоритъм и план за контрола.
Видове контрол по място, цели и изпълнители. Регулирана област. Организация на контрола и контролни структури в ЕС и РБ.
Производствен контрол. Етапи, цели и организация. Изпитване на продуктите. Диагностика и диагностичен контрол.
Контрол и измерване. Измервателни средства (ИС). Основни характеристики. Калибриране на ИС. Проверка и надзор над ИС. ( Закон за измерванията ).
Достоверност на контрола.

3. Статистически методи за контрол и управление на качеството [1,2,4]
Същност. Понятия и методически основи. Основни статистически характеристики на една съвкупност от характеристики. Закони на разпределение.
Условия за преминаване към статистически контрол. Стабилност на процесите - характеристики. Анализ на процесите. Алгоритъм за статистически контрол.
Операционен статистически контрол. Видове. Контролни карти. Видове контролни карти.
Приемателен статистически контрол. Контрол по качествен признак. Алгоритъм и основни стъпки. Оперативна характеристика. Извадкови планове - видове. Приемателен контрол по количествен признак.

4. Методи за анализ и управление на качеството [1,2,3,4]
Идентификация на проблема. Алгоритми за решение.
Методи и инструменти за качествен анализ и управление, (doc). Брейнсторминг. Структурни диаграми: поточна, на отношенията, на сходствата, дървовидна, на Ишикава и т.н. – приложения.
Методи и инструменти за количествен анализ. Диаграми: честотна, хистограма, на Парето, диперсна, корелационна, матрична и т.н. – приложения.
Анализ на риска. Анализ на дървото на дефектите FTA – приложение. Анализ на дефектите и тяхното влияние върху качеството FMEA – приложение.
Качество и маркетинг. Определяне на характеристиките на качеството. Оптимизиране на характеристиките на качеството. Методът QFD – приложение.

5. Изисквания на Единния Европейски пазар за безопасност и качество на продуктите [1,2,6]
Въведение в стандартизацията. Основни понятия. Обхват. Цели. Функция. Статут на стандартите. Видове стандарти. Международни и регионални стандартизационни организации ( IEC, ISO, CEN ).
Европейско техническо законодателство. Регулирана зона на пазара. СВОБОДНО ДВИЖЕНИЕ НА СТОКИ.( http://www.cemark-bg.org/ ). Оценяване на съответствието на продуктите с изискванията за безопасност. Концепция Стар подход . Концепция Нов подход. Концепция Глобален подход.
Основни сведения за изпитване, сертификация и акредитация. Стандартите от серията EN 45000. Нотифицирани органи.
Българското законодателство в областта на оценяване на съответствието. Български институции. Въвеждане на Директивите от Нов подход и Глобален подход в националните законодателства на страните-членки на ЕС и в РБ. PECA протоколи.
Оценяване на съответствието според глобалния подход. СЕ маркировка . Какво е Со маркировка? . СО и СЕ.
Техническо досие (техническа документация) . ЕС Декларация за съответствие. Пускане на пазара и пускане в действие . Отговорности.
Основни сведения за Надзор на пазара. Защитна клауза на страните-членки на Европейския съюз.

6. Икономически, социални и юридически проблеми на качеството [1,2,3]
Цена на качеството. Видове разходи за качеството. Оптимизиране на разходите за качество.
Юридически аспекти на качеството. Закон за защита на потребителя. Видове и обхват на отговорността за продуктите. Несъответствие. Дефект. Щета. Рекламация. Управление на отговорността. ( Закон за защита на потребителя ).
Връзка на качеството със субективния фактор. Изграждане на култура за качество. “Модел за превъзходство”, Основни концепции на Европейската фондация по мениджмънт на качеството www.efqm.org. Награди за качество, (doc). Презентация EQA

7. Изграждане и сертифициране на системи по качеството [1,2,4,5]
Структура и обхват на стандартите .за осигуряване на качеството от групата EN ISO 9000.
( Списък на стандартите от групата ISO 9000 ).
Структура на системата за управление на качеството според БДС EN ISO 9001. Елементи на системата. Процесен подход.
Документация на системата: Наръчник по качеството. Основни и работни процедури. Записи. Раздели на БДС EN ISO 9001: “Отговорност на ръководството”. “Управление на ресурсите”. “Създаване на продукта”, “Измерване, анализ и подобрения”.
Етапи по изграждане и внедряване на системата. Вътрешни одити и преглед от Ръководството. Упълномощен представител на ръководството, вътрешен одитор, мениджър по качеството.
Сертифициране на системата. Сертификационен одит.
Други системи за управление на качеството: на околната среда според БДС EN ISO 14000, на здравословните и безопасни условия на труд, в производството на храни, на лекарства, в измервателните лаборатории, здравеопазването, обучението, администрацията и пр.

8. Компютърно управление и осигуряване на качеството, (doc) CAQ - презентация (PPT) [1,2,4].
Приложение на компютърните технологии за анализ и управление на качеството. Възможности. Основни функции. Главни модули. Проблеми при изграждане и внедряване на САQ. Връзка със системата за компютърно управление на производството CIM.

ИЗТОЧНИЦИ ЗА ПОДГОТОВКА
1. Собствени записки от лекциите.
2. Материали в помощ на учебния процес по “Мениджмънт на качеството”. qman.hit.bg . Връзките с други сайтове са активни.
3. Лазаров, И., Мениджмънт на качеството. ТУ - София - TUV Academie - Rheinland. София, 2001.
4. Дюкенджиев, Г., Р. Йорданов, Контрол и управление на качеството, Софттрейд, София, 2002.
5. Яръмов, К., Системи за управление на качеството ТУ - София - TUV Academie - Rheinland. София, 2001.
6. Сандалски Б., О. Николов, И. Николова, Развитие и европейски подходи в стандартизацията и свързаните с нея дейности, СОФТТРЕЙД, София, 1998.
7. Стефанов, Н. и др., Управление на качеството. ИК “Труд и право”, София, 2004.