Технически университет - софия
машиностроителен
факултет, катедра “прецизна
техника и уредостроене”
Материали
в помощ на обучението по
“Метрология и
измервателна техника”
ЗА
СТУДЕНТИТЕ ОТ МФ
Изпитът
е писмен. Всеки студент получава
индивидуално задание, което съдържа шест
отделни въпроса и задачи от следните
раздели:
1.
Основи
на измервателната техника:
принципи, методи, характеристики, грешки,
неопределеност и т.н.
2.
Елементи
на законовата метрология:
величини, единици, стандартизация,
организация, закон за измерванията,
надзор на средствата за измерване.
3.
Дефиниране
и нормиране на основните изисквания към
точността на детайлите.
Например:
·
Принципи,
на които
е изградена
системата за допуски
и сглобки на основните видове съединения
(гладки
цилиндрични съединения,
резби, ъгли
и конуси,
зъбни колела).
·
Принципи
за нормиране на отклоненията, напр. на формата
и разположението на повърхнините и осите,
бази
и система от бази.
·
Дефиниции
и нормиране на изискванията, напр. за
равнинност, кръглост, биене, съосност.
4.
Практическо
познаване и работа с измервателните
средства.
Например:
·
Да
се отчете показанието от начертана скала на
шублер, микрометър, ъгломер и пр. (вкл.
и нестандартна).
·
Да
се посочи схема на метод или средство за
измерване на зададено отклонение, описано с
думи или означено на чертеж.
·
Да
се опише с думи или със схема принципа и
действието на дадено измервателно средство.
5.
Означаване
на изискванията върху чертежите:
Например:
·
Да
се разчете и запише с думи съдържанието на
зададено означение, напр. за грапавост,
форма и разположение, резби, зъбни колела
или обратно – описани с думи изисквания да
се означат със символи.
6.
Задача.
Например:
·
По
зададена сглобка да се отчетат
отклоненията от таблицата (ползва
се ръководството за решаване на курсови
задачи)
и да се пресметне хлабина (евент.
вероятна стойност),
замяна на сглобки и пр.
·
Да
се анализира съдържанието на зададени в
чертеж изисквания, например за допуски на
размерите, грапавост, форма и разположение,
бази; да се открият евентуални грешки или
несъответствия между отделните изисквания;
да се обясни физическото (геометрическото)
тълкуване на тези изисквания; евентуално да
се обсъди поставените изисквания имат ли
смисъл и връзка с работоспособността на
детайла или възела;
да се предложат
и мотивират
други (заметващи
или конкурентни)
решения. (Чертежите
са от възли и детайли на редуктор).
·
Да
се предложи технология на контрола (предложение
за метод и схема за измерване на зададени в
чертеж изисквания, избор и начин на
настройка и работа с измервателното
средство).
·
Решаване
на проста размерна верига.
Окончателната
изпитна оценка по дисциплината се оформя от
следните компоненти:
70%
- от резултата от писмения изпит
15%
- от оценката на курсовата работа
15%
- от оценката на преподавателя за
активността на студента по време на
учебните
занятия.
Материалът, който се включва в изпитните теми е даден в предоставеното
"Разширено учебно съдържание" , заедно с указание за източниците, в които съответната тема е представена най-добре.
В
изпитните теми съществен дял заемат
знанията и уменията,
които студентите трябва да имат след
изработване на лабораторните упражнения.
Те са описани в предоставените материали в
помощ на учебния процес за лабораторните
упражнения като "Цели
на упражнението"
.