Технически университет - софия

машиностроителен факултет, катедра “прецизна техника и уредостроене”

Материали в помощ на обучението поМетрология и измервателна техника

 

УКАЗАНИЯ ЗА НАЧИНА НА ПРОВЕЖДАНЕ НА ИЗПИТА ПО

МЕТРОЛОГИЯ И ИЗМЕРВАТЕЛНА ТЕХНИКА

 ЗА СТУДЕНТИТЕ ОТ МФ

 

Изпитът е писмен. Всеки студент получава индивидуално задание, което съдържа шест отделни въпроса и задачи от следните раздели:

 

1.      Основи на измервателната техника: принципи, методи, характеристики, грешки, неопределеност и т.н.

 

2.      Елементи на законовата метрология: величини, единици, стандартизация, организация, закон за измерванията,   надзор на средствата за измерване.         

 

3.      Дефиниране и нормиране на основните изисквания към точността на детайлите.

  Например:

·       Принципи, на които е изградена системата за допуски и сглобки на основните видове съединения (гладки   цилиндрични съединения, резби, ъгли и конуси, зъбни колела).

·       Принципи за нормиране на отклоненията, напр. на формата и разположението на повърхнините и осите, бази и система от бази.

·       Дефиниции и нормиране на изискванията, напр. за равнинност, кръглост, биене, съосност.

 

4.      Практическо познаване и работа с измервателните средства. Например:

·       Да се отчете показанието от начертана скала на шублер, микрометър, ъгломер и пр. (вкл. и нестандартна).

·       Да се посочи схема на метод или средство за измерване на зададено отклонение, описано с думи или означено на чертеж.

·       Да се опише с думи или със схема принципа и действието на дадено измервателно средство.

 

5.      Означаване на изискванията върху чертежите:

  Например:

·       Да се разчете и запише с думи съдържанието на зададено означение, напр. за грапавост, форма и разположение, резби, зъбни колела или обратно – описани с думи изисквания да се означат със символи.

 

 

6.      Задача.

  Например:

·       По зададена сглобка да се отчетат отклоненията от таблицата (ползва се ръководството за решаване на курсови задачи) и да се пресметне хлабина (евент. вероятна стойност), замяна на сглобки и пр.

·       Да се анализира съдържанието на зададени в чертеж изисквания, например за допуски на размерите, грапавост, форма и разположение, бази; да се открият евентуални грешки или несъответствия между отделните изисквания; да се обясни физическото (геометрическото) тълкуване на тези изисквания; евентуално да се обсъди поставените изисквания имат ли смисъл и връзка с работоспособността на детайла или възела; да се предложат и мотивират други (заметващи или конкурентни) решения. (Чертежите са от възли и детайли на редуктор).

·       Да се предложи технология на контрола (предложение за метод и схема за измерване на зададени в чертеж изисквания, избор и начин на настройка и работа с измервателното средство).

·       Решаване на проста размерна верига.

 

Окончателната изпитна оценка по дисциплината се оформя от следните компоненти:

70% - от резултата от писмения изпит

15% - от оценката на курсовата работа

15% - от оценката на преподавателя за активността на студента по време на учебните занятия.

   

Примерна изпитна тема

 

Материалът, който се включва в изпитните теми е даден в предоставеното

азширено учебно съдържание" , заедно с указание за източниците, в които съответната тема е представена най-добре.

В изпитните теми съществен дял заемат знанията и уменията, които студентите трябва да имат след изработване на лабораторните упражнения. Те са описани в предоставените материали в помощ на учебния процес за лабораторните упражнения като "Цели на упражнението" .